ويروس سرخک و تومورهاي مغزي کودکانمطلب ارسالی ازH.GH77
کیست تخمدان.شرکت تولید عرقیات وگیاهان دارویی کاکامانی
گیاهان دارویی.آموزش درمان.ساخت داروگیاهی

 


 

 

ويروس سرخک

به گزارش medicalnewstoday، مدولوبلاستوما شايع ترين تومور بدخيم سيستم عصبي کودکان محسوب مي ‌شود که حدود 20 درصد از تومورهاي مغزي ‌دوران کودکي را در برمي گيرد. اين تومورها در قسمتي از مغز ايجاد مي ‌شوند که مسئول کنترل تعادل و ساير عملکردهاي‌ حرکتي هستند.

در حال حاضر درمان هايي براي آن وجود دارد ولي شامل درمان هاي تهاجمي همچون جراحي، شيمي درماني، پرتو درماني و شيمي درماني ‌است. اما محققان هميشه به دنبال روش هاي درماني مؤثرتر و با عوارض جانبي کم تري بوده اند. محققان به تازگي توانستند با به کار گرفتن يکي از رده هاي واکسن ويروس سرخک، از آن در از بين بردن سلول هاي توموري از جمله تومورهاي مغزي بزرگسالان استفاده کنند.

يکي از اين رده ها ادمونستون نام دارد که هدف آن رسيدن به گيرنده CD46 سطحي سلول به منظور ورود به سلول هاي در معرض خطر است. و اثر اين رده را در کشتن سلول هاي توموري با ميزان بالاي CD46 بالا در انواع چندگانه تومور نشان مي دهد. محققان به اين نتيجه رسيدند که خطوط سلولي مدولوبلاستوما گيرنده سرخک CD46 را ترشح مي کند و مقدار بالايي از اين ماده از نمونه هاي گرفته شده از مدولوبلاستوما به دست آمده است.

و همين مسئله آن ها را به اين مطلب رسانده است که ويروس سرخک تأثير مثبت خاصي نسبت به ساير ويروس ها روي اين تومورها دارد. به طوري که با استفاده از اين ويروس ها، تومورهاي سرطاني در عرض 72 ساعت از بين رفتند. محققان اين آزمايش ها را به مدت 10 روز روي موش ها آزمايش کردند و مشاهده کردند که تومورها در 2 موش به کلي از بين رفت و در يکي تنها قسمت هاي کوچکي از تومور باقي ماند.

و نيز از ميان 11 موش تحت آزمايش، تومورهاي مغزي در حدود 8 موش به کلي از بين رفت. استفاده از اين روش، به کارگيري روش هاي درماني ديگر را به حداقل مي رساند.

ما در بدن مان ويروسي داريم که قابليت سرطان‏ زايي دارد. ويروس "جي سي" ويروسي است که 70 تا 75 درصد جمعيت‏ هاي انساني را مبتلا مي ‏کند. در 14 تا 15 سالگي نتيجه آزمايش سرم‏ شناسي بيشتر ما به اين ويروس مثبت است که به معناي ابتلاي ما به اين ويروس است.

کشف عامل بروز تومور مغزي در کودکان‏ 

محققان دريافته ‏اند که نوعي ويروس معمولا بي ضرر که تا سه چهارم جمعيت را مبتلا مي ‏کند، عامل بروز برخي تومورهاي مغزي در کودکان است. به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، دانشمندان ذرات اين ويروس را در نمونه‏ هاي تومور گرفته شده از کودکاني که در اثر سرطان مديولوبلاستوما جان سپردند، کشف ‏کردند.

اين ويروس سبب بروز بيماري نادر لوکوآنسفالوپاتي چند کانوني پيشرونده يا "پي ام ال" مي ‏شود، اما نحوه بروز سرطان در اثر ويروس روشن نيست. کامل خليلي از مرکز ويروس عصب ‏شناسي و زيست‏ شناسي سرطان در دانشگاه تمپل مي ‏گويد، ما در بدن مان ويروسي داريم که قابليت سرطان‏ زايي دارد.

ويروس "جي سي" ويروسي است که 70 تا 75 درصد جمعيت‏ هاي انساني را مبتلا مي ‏کند. در 14 تا 15 سالگي نتيجه آزمايش سرم‏ شناسي بيشتر ما به اين ويروس مثبت است که به معناي ابتلاي ما به اين ويروس است.

معمولا ويروس "جي سي" نهفته باقي مي‏ ماند يا حداکثر باعث بروز عفونت خفيف شبيه سرماخوردگي مي‏ شود، اما آزمايش ‏هاي انجام شده بر روي موش ‏ها نشان داد، وقتي اين ويروس به موش ها تزريق شود، مي ‏تواند باعث بروز تومورهاي مغزي شود.

تومور مغزي

محققان براي کشف ارتباطي در اين زمينه، اقدام به نمونه برداري از بافت تومور در 20 کودک که در اثر سرطان مدولوبلاستوما جان سپرده بودند کردند. مدولوبلاستوما نوعي تومور مغزي است که عمدتا کودکان را مبتلا مي‏ کند.

محققان دريافتند که 65 درصد از نمونه‏ ها حاوي ژن هايي از ويروس "جي‏ سي" است.اين امر بيانگر آن است که اين ويروس به نحوي سلول‏ هاي مغز را مبتلا و آن ها را سرطاني مي ‏کند. سرطان زايي ويروس ها مساله غير عادي نيست.

به طور مثال ويروس زگيل انساني باعث بروز سرطان گردن رحم مي ‏شود، يک ويروس عامل سارکوم کاپوسي و ويروس اپشتين- بار (Epstian – Bar Virus)، باعث بروز لنفوم سلول (بي) مي ‏شود که سرطان دستگاه ايمني است.

خليلي گفت: ما نمي‏ گوييم که تمام تومورهاي مغزي در اثر ويروس جي سي تشکيل مي‏ شوند، بلکه اين ويروس در تعداد قابل توجهي از تومورهاي مغزي انسان قابل شناسايي است و فرآورده اين ويروس يعني آنتي ژن ويروسي (پروتئين تي) که قابليت سرطان زايي دارد در سلول هاي تومور قابل تشخيص است.

اين پروتئين‏ ها که توسط ويروس ها ساخته مي‏ شوند بر ژن هايي مثل (P 53) تاثير مي ‏گذارند، وقتي ژن ‏ها طبيعي باشند (DNA) سلول را ترميم و از سرطان پيشگيري مي‏ کنند، اما وقتي (P 53) صدمه ببيند، امکان بروز سرطان وجود دارد.

ظاهرا ويروس (جي سي) سلول ‏هاي مغزي موسوم به سلول‏ هاي گليال را دوست دارند و در آن جا مي‏ مانند. خليلي گفت: بيماري (پي ام ال) تنها در بيماراني که دستگاه ايمني بدن شان سرکوب شده است مانند مبتلايان به ايدز يا بيماراني که به علت پيوند عضو داروهاي‏ سرکوب کننده ايمني دريافت مي‏ کنند، ظاهر مي ‏شود.

به نظر نمي ‏رسيد که هيچ يک از کودکان مبتلا به سرطان دچار سرکوب ايمني شده باشد هر چند اطلاعات دانشمندان در مورد اين بيماران اندک است. شايد سال‏ ها قبل دستگاه ايمني بدن اين کودکان سرکوب شده و اين ويروس فعال شده است. گام بعدي دانشمندان، تلاش براي تهيه واکسني است که با اين ويروس و احتمالا با سرطان مبارزه مي ‏کند. اين واکسن کاربرد درماني دارد نه پيشگيري از سرطان.

خليلي افزود ما مي‏ کوشيم به نحوه جلوگيري از روندي که به سرطان مي‏ انجامد پي ببريم، يک روش، تهيه واکسن ضد پروتئين‏ هاي ويروسي است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ : 1 مهر 1391برچسب:,
ارسال توسط
آخرین مطالب